Herinrichting aula gepresenteerd

Herinrichting aula gepresenteerd

31/01/2018

De Rede

De Technasiumleerlingen van 1a en 1b zijn het er eigenlijk allemaal wel over eens: de aula mag wel eens grondig opgekalefaterd worden. Want die moet kindvriendelijker en gezelliger worden, makkelijker op te ruimen zijn, die oerlelijke prullenbakken mogen wel eens vervangen worden en er moet dringend nieuw meubilair komen. En niet te vergeten: er moet plaats zijn voor zo’n 980 leerlingen!En dus werd er een opdracht opgesteld: maak in groepen een ontwerp voor de herinrichting van de aula. 


Interieurarchitect Peter Klemann, de begeleider van de groepen, legde de kinderen uit dat ze in elk geval moesten beginnen met een vooronderzoek. Want het is belangrijk te weten wat de leerlingen zelf willen. Maar niet alleen dat: ook de conciërges mochten hun zegje doen. Zij werken tenslotte dag in, dag uit met de leerlingen en vaak in de aula!

Presentatie

Op dinsdag 30 januari presenteerden de jongelui hun plannen aan zo’n tachtig ouders en andere belangstellenden. Peter Klemann: “Ze hebben goed gebruik gemaakt van mijn  tips. Op een gegeven moment kwamen ze er even niet uit. Ik heb toen het voorstel gedaan om een thema te kiezen. Dan kun je veel beter oplossingen bedenken binnen de opdracht. Toen liep direct een stuk beter.”De interieurarchitect vond het geinig om de begeleiding doen: “Je ziet dat er heel creatieve jongelui bij zijn. Dat kwam er overigens in de uiteindelijke presentatie niet steeds uit. Dat begrijp ik wel. Ze zijn nog jong en misschien vinden ze het toch moeilijk om dat te uiten. Wat heel leuk was: een van de groepen vertelde dat ze best veel discussie hadden  gehad. En juist dat team bleek heel goed de vertaalslag naar het ontwerp gemaakt te hebben!”

Extra uren

Sophie, een van de leerlingen vond het een heel leuke opdracht: “Want we gaan hier toch echt resultaat van zien.” Dat ze door de opdracht toch een aantal uren op school extra moest maken, nam ze op de koop toe: “Vandaag hebben we normaal les van half elf tot één uur, maar vandaag waren we al om half negen op school, en we zijn er nu - om zes uur – nog! Maar dat vind ik niet erg hoor. Dat komt ook omdat het een heel leuke groep was. De een was goed in presenteren, de ander in onderzoeken en weer een ander in knutselen.” En dan, met enige trots: “Ik had de hoekbank en het thema Kunst bedacht. Over Kunst moesten we wel even overleggen maar ook dat ging gelukkig goed!”De leerlingen moet nu alleen nog wachten wat er van de resultaten echt in het uiteindelijke ontwerp zal zitten. Wanneer dat bekend wordt, is nog niet duidelijk.