Kunstklassen naar Rotterdam

Kunstklassen naar Rotterdam

08/06/2018

De Rede

Met de watertaxi naar Dordrecht en dan naar het Dordts museum: een van de onderdelen die de leerlingen van de tweede klassen voorgeschoteld kregen tijdens hun kunstexcursie naar Rotterdam op woensdag 30 mei. Demindy Oppeneer, uit klas 2B vond dat het leukste van de hele dag: ”Je mocht iets uit het museum kiezen en daarover iets op papier zetten, een tekening of een stukje tekst. Ik koos een heel bijzonder schilderij, een portret waaraan je niet kon zien of de man lachte of niet. Ik moest een beschrijving van dat schilderij maken, hoe groot het was, wie het geschilderd had en wat er allemaal op te zien was. Leuk!” 


Watertaxi
Daarvoor was er een uitgebreide rondleiding door het centrum van Rotterdam. Docent Benjamin van der Spek: “Onder leiding van twee stadsgidsen maakten we een wandeling - met uitleg natuurlijk – langs de Erasmusbrug, de Markthal en de kubuswoningen van Piet Blom. De wandeling was eigenlijk helemaal gericht op de architectuur in de stad. Maar absolute favoriet van de leerlingen was natuurlijk de Markthal. Ze kregen een kwartiertje om daar iets te gaan kopen!”Van der Spek was ook goed te spreken over het Dordts museum: “Ze hebben daar een mooie collectie 19de eeuwse kunst, waaronder een paar opmerkelijke pointilistische schilderijen. Er was absoluut voldoende stof voor de leerlingen om hun werkstuk over te maken!” 

Amsterdam
De jaarlijkse reis van de derde klassers ging, op donderdag 31 mei, naar Amsterdam. De kunstklassers konden daar onder andere in het Rijksmuseum het schilderij van Maarten en Oopjen, gemaakt door Rembrandt, zien. Daarna ging het naar het Stedelijk Museum waar een tentoonstelling te zien was van Studio Drift van het Nederlandse duo Lonneke Gordijn en Ralph Nauta. Het tweetal maakte speciaal voor het Stedelijk een heel grote installatie, de Fragile Future Chandelier 3.5. (foto)De derde klasleerlingen kregen ook nog een opdracht naar aanleiding van het bezoek aan Amsterdam. Ze mochten kiezen uit vier ideeën: een nieuwe Hollandse meester maken door middel van een collage of foto’s, een recensie schrijven over de hele dag, een beeldverhaal tekenen of fotograferen of een muzieknummer maken over de dag.